Scheepsbouw-onderneming ”De Nieuwe Waterweg”


Aan  de Nieuwe Maas op grondgebied der gemeente Schiedam zijn thans in aanbouw de hellingen en verdere installaties voor een nieuwe scheepsbouw-onderneming, genaamd ‘’De Nieuwe Waterweg”. Deze vennootschap werd te Rotterdam opgericht den 10den Juni 1914, bij acte verleden voor den notaris mr. S. J. van Zijst, op het ontwerp waarvan de Koninklijke bewilliging is verleend bij Besluit van den 22sten Mei 1914 no. 34.

Van betrouwbare zijde vernemen wij, schrijft de „Humfeld’s Financier”, omtrent deze nieuwe Mij. het volgende: Het initiatief tot de oprichting der onderneming is genomen door de ‘N. V. Furness’ Scheepvaart & Agentuur Maatschappij te Rotterdam, een vennootschap met een statutair kapitaal van f 6.000,000, waarvan uitgegeven f 5.760.000.

Het statutair kapitaal der Scheepsbouw Mij. „Nieuwe Waterweg” bedr. f 1.500.000, waarvan voorloopig f 1.200.000 onderhands wordt uitgegeven. Deze 1200 aandeelen komen geheel in Nederlandsche handen, en wel voor het overgrote deel in die van bovengenoemde ‘Furness’ S. & A Mij.
De complete installatie der scheepswerf zal ongeveer f 3.000.000 kosten en terwijl het oorspronkelijk in de bedoeling lag de helft van deze som te vinden door publieke emissie in Nederland eener 5 pct. Obligatieleening groot f 1.500.000, zullen de veranderde tijdsomstandigheden wellicht meebrengen, dat de kapitalisatie eenigszins gewijzigd wordt; hieromtrent is nog geen besluit genomen.

Het ligt in de bedoeling de „Nieuwe Waterweg” tot een nationale onderneming te maken.Het is de Mij. mogen gelukken een uitstekend gelegen terrein van ruim 10 H.A. van den Staat en de Gemeente Schiedam in erfpacht te krijgen. De Mij. zal op de werf voorlopig 4, later 5 scheepsbouwhellingen hebben, waarop de grootste stoomschepen zullen kunnen worden gebouwd, terwijl de inrichting zoowel voor scheepsbouw als reparatiewerk, de meest moderne machinerieën zal omvatten, zoo ook een zeer groot droogdok  van 10.000 tons hefvermogen, waarbij wat later een kleiner drooogdok zal werden gevoegd.

‘’De Nieuwe Waterweg” zal zich uitsluitend bezighouden met het bouwen en. repareeren van handelsschepen en uit den aard der zaak niet uitsluitend werken voor ‘Furness’ S. & A. Mij ., doch ook voor alle binnen- en buitenlandsche reeders, die haar met hun vertrouwen zullen vereeren.

Het grondwerk, zoomede het graven der Wilhelmina-haven naast het terrein is geheel in handen der Gemeente Schiedam, die ook ten volle meesteres blijft over die haven en de Mij. alleen enkele rechten heeft toegestaan voor het meren van nieuwgebouwde en te repareeren schepen langs haar terrein.

Geruchten, opgedoken omtrent een paar Geruchten, opgedoken omtrent een particuliere haven-exploitatie te Schiedam missen dan ook elken grond.

De machinerieën zijn alle reeds besteld, voor een groot gedeelte ook in Nederland en indien de oorlogstoestand niet al te zeer de aflevering vertraagt van die machines welke men slechts in het buitenland kan bestellen, dan hoopt men in December of Januari het bedrijf in werking te kunnen stellen.

Tot dusverre de door ons ontvangen mededeelingen. 0. i. vangt deze nieuwe maatschappij haar werkzaamheden aan op een bij uitstek geschikt tijdstip. Terwijl de laatste jaren geregeld het Nederlandsche scheepsbouwbedrijf overvoerd van werk bleek en daardoor vele onzer scheepvaartmaatschappijen meermalen genoopt waren diverse bestellingen in het buitenland te plaatsen, is de behoefte aan uitgebreider gelegenheid tot scheepsbouw in het binnenland tijdens den oorlog nog dringender gebleken. Want in dezen buitengewonen tijd is het onmogelijk voor de Nederlandsche reederijen bestellingen in het buitenland te plaatsen en is men dus aangewezen top het binnenlandsch bedrijf.

Dit verklaart dan ook, dat bijna alle voor de zeevloot werkende scheepsbouwmaatschappijen thans tot zelfs in. 1917 voorzien zijn van orders. Neemt men voorts in aanmerking, dat de behoefte naar scheepsruimte ook na den oorlog (voor aanvulling van verliezen als gevolg van torpedeering, enz.) zich sterk zal doen gevoelen voorloopig, dan is net niet te boud gesproken, als wij zeggen, dat de nieuwe werf een goede toekomst tegemoet gaat.
Voor zoover bekend, heeft de nieuwe maatschappij, thans reeds opdracht voor den aanbouw van drie schepen.

Bron: Schiedamsche Courant 2 augustus 2015


 

Laatst bijgewerkt op: 18 januari 2022